Stoere jongensbestemming

Het is bijna raar dat we nog niet eerder in Denemarken zijn geweest. Met de Scandinavische namen van onze stoere jongens - Bjorn en Finn - zou je verwachten dat wij nogal noordelijk georiënteerd zijn. Maar eerlijk is eerlijk: we hebben het nog niet eerder ‘hogerop’ gezocht tijdens onze vakanties. Tot onze mannetjes wel erg verknocht bleken aan Lego. Er zat dit jaar dus maar één ding op!

Het voordeel van de meivakantie in Nederland is dat we in een relatief goedkopere periode op vakantie kunnen. Onze regio had dit jaar zelfs een week langer vakantie dan menig andere regio en dus werd een weekje weg steeds aantrekkelijker. Over de bestemming waren we het snel eens. Onze jongens kunnen urenlang zoet spelen met hun Lego, dus we deden hen – en onszelf – een plezier en reisden af naar Legoland Billund Resort in Denemarken.

Kamperen in Legosfeer
De eerste meevaller hadden we al snel te pakken. We vertrokken om acht uur `s morgens en om vier uur kwamen we al aan bij Legoland Holiday Village. Als je in de reistijd alle plasstops en rondjes speeltuin meetelt, is dat wat ons betreft een lekkere vlotte reis. Bij aankomst op het park stonden de grote Legopoppen en een piratenschip ons al op te wachten; de pret kon beginnen! Ook receptioniste Sophie verwachtte ons. We hadden gekozen voor een comfortabele kampeerhut in Legostijl, dus beddengoed en handdoeken had ze voor ons klaargelegd. Dat is nog eens vakantie!

Met de plattegrond in de hand ging ik met de jongens op zoek naar onze hut. Onderweg kwamen we al helemaal in Legostemming. Op iedere hoek en in iedere speeltuin was een mooi hoekje van Legofiguren gemaakt. De jongens hadden geen haast om het huisje te vinden, want overal moest even gekeken worden. Eenmaal bij het huisje - yes, lekker dicht bij een speeltuintje – konden wij de auto uitladen, terwijl zij zich na een dag reizen in de speeltuin uit konden leven. Helaas was het weer niet geweldig en stond er een frisse wind, maar ik geloof niet dat de jongens daar tijdens het spelen ook maar een seconde last van hebben gehad. Eenmaal uitgepakt hebben we met z’n allen een verkenningsrondje over het park gemaakt. Die Deense springkussens (zgn. hoppepuder) zijn echt geweldig voor de kinderen, we kregen ze met moeite weer mee.

We hadden onszelf tijdens deze eerste dag geen verplichtingen opgelegd. Je kunt wel van alles plannen, maar hoe stoer onze kinderen ook zijn, zo’n reisdag is voor iedereen vermoeiend. En wat is het dan lekker dat je een eigen huisje hebt, met een klein keukentje en een knusse zithoek. Voor extra comfort hadden wij gekozen voor een huisje met eigen sanitair. Een lekkere hangbank had fijn geweest, maar we zijn de komende dagen zoveel op pad dat we daar waarschijnlijk niet eens tijd voor hebben. Met een groot Legogeweer boven de eettafel hebben we lekker zitten eten. Nog even spelen – met Lego – douchen en samen in het stapelbed. En ook dat was een hele nieuwe ervaring!

Familiepark Legoland
Het zal niemand verbazen dat we de volgende dag naar familiepark Legoland zijn gegaan. Bjorn, onze oudste, kon niet wachten en was even over half zeven al klaarwakker. We hebben dus optimaal van de dag kunnen genieten en stonden al vroeg in de ‘Pirates Inn’ op de camping, waar we gebruik konden maken van het ontbijt. Ook handig: in een apart zaaltje stonden een paar spelcomputers waar de jongens na het ontbijt nog even lekker konden spelen. Zo konden wij nog even rustig wakker worden.

Omdat het toch best koud was hebben we ons lekker warm ingepakt en zijn we – gewapend met een picknicktas – naar de ingang van het familiepark gelopen. Ideaal, geen gedoe met autorijden en parkeren, maar tien minuutjes lopen en je bent binnen. Ook fijn dat je gewoon je eigen picknickspullen mee mag nemen. Tafels en banken staan voor je klaar. En iedereen is aardig. Dat viel ons op de camping al op, maar ook hier is iedereen behulpzaam en bovendien spreekt iedereen goed Engels. Legoland is ontzettend kindvriendelijk en wat is het een leuk park! Niet alleen de kinderen, maar ook wij hebben er erg veel plezier gehad. Echt een park voor jong én oud. De jongens konden niet zeggen wat ze het leukste vonden, want alles was leuk, spannend en stoer tegelijk. Ze straalden! Tijdens ons bezoek was het helemaal niet druk, maar zelfs dan heb je in één dag niet genoeg tijd om alles te zien en te doen. We moeten deze vakantie dus nog een keer terug!

Kolding & Vejle
Na een dag spelen was het tijd om de omgeving te verkennen. Ook vandaag was Bjorn nog voor de zon opkwam wakker en dus waren we lekker op tijd op pad. De rit bracht ons langs typische Deense huizen en mooie landschappen en naarmate we dichter bij Kolding kwamen werd de omgeving steeds stadser. In Kolding hebben we kasteel Koldinghus bekeken en hebben we natuurlijk even gewinkeld. In de middag hebben we nog een bezoekje gebracht aan Vejle. Bij het plaatselijke VVV verwezen ze ons naar de haven. En dat is zeker een foto waardig. Een lekker druk haventje met veel bootjes en op de achtergrond een hoge, lange brug. Op de terugweg stond speelbos Sønderskoven nog op het programma: een spannend, afwisselend terrein waar de kinderen lekker konden klimmen en klauteren. Vanaf de parkeerplaats is het een klein stukje lopen. Het was wel even zoeken voor we er waren, maar met hulp van een paar gastvrije Denen hebben we het toch gevonden.

Lalandia
`s Avonds zijn we vanaf de camping naar Lalandia Plaza gelopen. Een mooi overdekt complex met gezellige restaurantjes, Monky Tonky Land en zwemparadijs Aquadome, het grootste zwemparadijs van Scandinavië. Een geweldige plek voor kinderen dus. Mocht je op zoek zijn naar iets meer luxe, dan zijn de huisjes op vakantiepark Lalandia ook een aanrader. Ze zijn van alle gemakken voorzien met o.a. vaatwasser en wasmachine en hebben een lekkere ruime leefruimte en comfortabele slaapkamers. Ook dit park is onderdeel van Legoland Billund Resort. We moesten de jongens beloven dat we hier morgen naartoe zouden gaan om te zwemmen.

Misschien door dat vooruitzicht is Bjorn de volgende ochtend weer voor dag en dauw wakker. Met zijn zwembroek in de hand staat hij klaar om naar Aquadome te gaan. In Aquadome gaat het er net even iets anders aan toe dan wij gewend zijn. Waar zijn de kleedhokjes? Die bleken er dus niet te zijn. Dames en heren staan – gelukkig wel afzonderlijk van elkaar – met z’n allen in één grote ruimte om te kleden. Wel voldoende beschikbaar en bovendien gratis waren de ruime lockers. Het zwemparadijs vonden onze stoere jongens super. Er is voor alle leeftijden iets te beleven, het is bijzonder schoon en wederom ontzettend kindvriendelijk. We hebben bijna alle glijbanen (behalve de grote snelle) geprobeerd.

`s Middags halen we bij de bakker in Lalandia Plaza lekkere zoete Deense broodjes. Het ‘Wienerbrød’ is er in allerlei soorten waaronder kanelsnegle (met kaneel) en spandauer (met jam of room). Een heerlijke traktatie voor tussendoor. De middag gebruiken we om in Legoland de gemiste attracties alsnog te bezoeken. De zon is gaan schijnen! De Duplotrein, met de auto door Duplo Safariland, varen met de Indianenbootjes en – alweer een eerste ervaring – met Bjorn in de Dragon achtbaan. Eng? Eerst wel, maar voor ik het weet staat hij alweer in de rij voor een tweede rit! In Lalandia sluiten we deze supergeslaagde dag af bij Pepe’s Cantina, een Mexicaans restaurant met heerlijke fajita’s en als toetje een chocoladefontein. Wat een feestje…

Leeuwen- en Safaripark
Na al dat spelen staat ook dierentuin Givskud Zoo/Zootopia nog op het verlanglijstje. Het park ligt op circa 25 kilometer van Billund en is ook onderdeel van Legoland Resort Billund. Het leeuwen- en safaripark is te voet en per eigen auto te ontdekken. Je kunt ook in een safaribus stappen, maar dan heb je zelf geen invloed op hoelang en waar je stopt. Onderweg zijn we getuigen van het voeren van de wolven. Het spannendste voor de jongens is toch wel het deel waar je de auto niet meer uit mag en de ramen en deuren dicht moeten blijven. Via struisvolgens, lama’s, springbokken, zebra’s en giraffen komen we bij het zwaarbeveiligde verblijf van de leeuwen. In een open stuk lagen een paar leeuwinnen en her en der lagen wat kadavers. Dat vonden de mannen toch wel erg indrukwekkend. Maar ook wij waren onder de indruk van deze mooie en leuke safari.

Om de spanning kwijt te raken voor het slapen gaan, brengen we in Lalandia Plaza nog een bezoek aan Monky Tonky Land. Ook Monky Tonky zelf kwam langs voor een Meet & Greet. Onze Finn is op slag verliefd! Als klap op de vuurpijl is er ook nog een kindervoorstelling met Monky Tonky, dus onze pizza moet nog maar even wachten. Een jongen en meisje zongen (in het Deens) leuke Disneyliedjes en maakten er een gezellige boel van voor de kinderen. Tijdens de disco mocht iedereen met Monky Tonky op het podium. Bjorn en Finn begonnen heel enthousiast mee te dansen maar, hoe stoer ze ook zijn, ze vonden het toch wel erg spannend. Met slapen hebben ze na deze drukke dag geen enkel probleem.

Een stoere jongensbestemming
En dan is de dag van de terugreis aangebroken. Dat valt tegen, want onze kanjers willen allesbehalve naar huis. En dat is misschien ook wel veelzeggend voor onze vakantie ervaring in Denemarken. Jongensdromen zijn uitgekomen, nieuwe ervaringen zijn opgedaan en onze conclusie is dat Denemarken een echte stoere jongensbestemming is (stoere meisjes gaan het er ook vast naar hun zin hebben). Het daar gekochte speelgoed wordt nog regelmatig tevoorschijn gehaald en steevast volgt dan de vraag ‘mama, wanneer gaan we weer?’.

Legoland Billund Resort
Legoland Billund Resort is een vakantieparadijs in het zuiden van Denemarken, op circa 700 kilometer van Utrecht. Het resort ligt in Zuid-Jutland en wordt gevormd door familiepark Legoland, Hotel Legoland (met themakamers), Vakantiepark Lalandia, Legoland Holiday Village (kamperen in Legosferen), Safaripark Givskud Zoo/Zootopia, het plaatsje Billund, de stad Vejle, het stadje Kolding en sinds 2014 ook het plaatsje Vejen. Voor alle informatie over attracties, bezienswaardigheden en overnachtingsmogelijkheden ga je naar visitdenmark.nl/legolandresort.