Expert aan het woord

Er zijn van die ‘veelgestelde vragen’ waar een expert een pasklaar antwoord op kan geven. Maar waar veel gebruikers nog nooit een antwoord op hebben gehoord. En daarom laten wij in in dit magazine experts aan het woord om een paar van die vragen te beantwoorden.

Mijn buurman heeft dezelfde tent als ons, maar bij hem staat hij veel strakker. Hoe kan dat?
Dit kan in een enkel geval te maken hebben met het model van de caravan, maar meestal heeft het te maken met de opbouwvolgorde. Deze staat aangegeven in de gebruiksaanwijzing. Sommige leveranciers hebben zelfs een dvd bijgesloten of iets wat men steeds vaker ziet; een opbouwinstructie op de website. Zo kun je zelfs met je mobiele telefoon zien hoe de tent opgebouwd kan/moet worden. Een belangrijke regel bij het opbouwen is de volgorde. Een handige tip is: eerst de hoogte, dan de breedte en als laatste de diepte. Dus eerst de staanders op de juiste hoogte zetten, dan de breedteliggers en dan de dakliggers. Hierdoor kun je de tent een optimale spanning geven.

Ik gebruik mijn camper maar een paar weken per jaar. Ik betaal daarom ook minder wegenbelasting (speciaal kwarttarief). Geldt dat eigenlijk ook voor een verzekering? 
Bij een camperverzekering geldt eigenlijk ook altijd een speciaal tarief. Bij de premiebepaling is namelijk al rekening gehouden met het feit dat een camper slechts enkele weken per jaar gebruik wordt. De premie is dan ook beduidend lager dan de premie voor een ‘gewone’ auto. Dat is natuurlijk anders bij campers die (ook) verhuurd worden; in dit laatste geval wordt de camper meer gebruikt, is het risico groter en de premie dus hoger.

Waarom moet een caravan in de wax gezet worden?
De laklaag van een caravan is dun en daardoor kwetsbaar. Om deze te beschermen tegen de weersinvloeden is het belangrijk om de caravan in de wax te zetten. Hierdoor behoudt de caravan zijn kleur en glans. Nog een voordeel is dat het vuil niet hecht aan de caravan, waardoor deze dus makkelijker schoon te maken is. De lakken op polyester zijn erg kwetsbaar. Zonder de juiste wax zal de structuur van het polyester zichtbaar worden en de lak langzaam dunner worden. De meeste autowaxen zijn te agressief voor de lak op de caravan, hierdoor kunnen verkleuringen en beschadigingen ontstaan. Gebruik dus een speciale caravanwax.

Hoe krijg ik de haringen in de grond met een rechte lijn, het lijkt wel of ik altijd een stuk stof overhoud?
Ook hier is de volgorde van de afspanningbelangrijk. Al eerste plaats je haringen dicht bij de caravan links en rechts. Daarna zet je hoekstaander zover mogelijk naar buiten, hierdoor komen de zijwand en de voorwand al automatisch in een rechte lijn te staan. Wil je het nu nog preciezer dan kun je ook een lijntje spannen tussen de hoeken. Je hebt dan een rechte lijn waar je de haringen kunt plaatsen.

Wij willen een caravan kopen, maar hoe zit dat met de verzekering? Is dat net als bij auto’s ook op basis van allrisk of casco? En waar moeten we vooral opletten bij het afsluiten? 
Net zoals bij een auto kun je een caravan ook allrisk verzekeren. Hierbij is de caravan, zoals de naam al aangeeft, nagenoeg tegen alle risico’s verzekerd. Allrisk of Volledig Casco zijn de termen die voor deze dekking gebruikt worden.  Daarnaast is het vaak ook mogelijk de caravan alleen tegen brand, storm en/of diefstal te verzekeren. Dan valt de premie uiteraard een stuk lager uit. Een aparte uitbreiding op de dekking vormt vaak het risico van schade door hagel. Veel verschillende smaken en veel verschillende opties. Laat je, vooral bij een nieuwe caravan, goed adviseren.

Waarom wordt er geadviseerd om de caravanbanden na 6 jaar te vervangen?
Banden lijden erg onder het langdurig stilstaan en drogen na verloop van tijd ook uit. Hierdoor wordt een band zwakker. Daarnaast is er in Duitsland onderzocht dat het rubber in de band na 6 jaar zijn kracht verliest. Zonder dat het aan de buitenkant zichtbaar is, wordt de band ouder en minder stevig. Tijdens dit onderzoek is gebleken dat de kans op klapbanden aanzienlijk stijgt na 6 jaar. Dit is ook de reden waarom veel verzekeringsmaatschappijen tegenwoordig een clausule in de polis hebben staan over de leeftijd van de banden en het onderhoud van de caravan.

Ik heb een voortent van gecoat doek, maar met de vochtige zomer van dit jaar en de grote temperatuurverschillen dit najaar had ik extreem last van condens. Hoe kan dit en hoe kan ik dit voorkomen?
Vaak denkt men dat er lekkage is ontstaan, maar het is inderdaad zo dat bij extreem weer ook extreme condens kan ontstaan. De beste oplossing blijft: ventileren en nog eens ventileren. Ook bij afwezigheid is dit noodzakelijk. Zo is het bij veel tenten mogelijk om een ventilatieraam open te laten staan of een ventilatierooster te openen in de nok van de tent. Een extra ventilatie kan verkregen worden door de wielkastafdekking open te laten staan tijdens je afwezigheid, hierdoor kan je voortent toch luchten. Voor wintertenten die nog meer te maken hebben met temperatuurschommelingen kan dit soms niet afdoende zijn. Veel leveranciers hebben voor deze wintertenten binnenhemels beschikbaar die voorkomen dat je ’s ochtends een “koude” douche krijgt bij het opendoen van de caravandeur. 

Waarom doet mijn kachel het na de winterstalling niet meer?
Een kachel heeft en bepaalde druk nodig om naar behoren te functioneren. Dit kan door een klein spinnetje in een web al verstoord worden. Achter de kachel verzamelt zich ook vaak veel stof. Dit komt de werking niet ten goede. Het is dus verstandig om elk jaar even de kachel schoon te blazen. Dit scheelt ongewenste verrassingen.

Tijdens onze vakantie zijn onze fietsen uit de voortent gestolen (ze stonden op slot). Kan ik dit opgeven bij de verzekering (en valt het dan onder onze reisverzekering) en wat als ik geen bon meer heb van de aanschaf?
In zo’n geval kun je je afvragen: “waar moet ik die fietsen dan zetten?” Daarom is dit ook gewoon verzekerd op de bagagedekking van je reisverzekering. Let er wel even op dat in sommige gevallen een maximum per gebeurtenis of per reis voor fietsen geldt. Ook is er op de bagagedekking vaak sprake van een eigen risico. Wat voor fietsen en andere normale bagage geldt, geldt weer niet voor kostbaarheden. Denk bijvoorbeeld aan je laptop, horloge of camera. Deze moet je echt altijd achter slot en grendel bewaren als je weggaat. Dan nog even de bonnetjes: het is handig als je die nog hebt, maar het gaat er om dat je zelf kunt aantonen wanneer en voor welk bedrag je iets hebt gekocht. In dit geval volstaat ook een bankafschrift of een creditcardoverzicht.  

Aan deze rubriek werkten mee:
Europeesche Verzekeringen
Isabella Nederland
Mijts Caravans

Gerelateerde artikelen

Expert aan het woord
De Campinglife bolide
Terug van vakantie
Stevig statement
In de koplamp
Expert aan het woord
Expert aan het woord
Expert aan het woord