In de koplamp

Voor onze vaste rubriek In de Koplamp zijn we dit keer afgereisd naar de gemeente met de langste dorpsstraat van Nederland: Assendelft in de mooie Zaanstreek. Daar is sinds 1965 - aan de spoorlijn van Amsterdam naar Alkmaar - Recreatie- en Caravanbedrijf Venrooy gevestigd. Lezers die wel eens met de trein richting de Noord-Hollandse kust zijn getogen moeten het bedrijf kennen, want de trein rijdt bijna over het terrein van Venrooy.

Koplamp

Als we het terrein oprijden valt meteen het enorme aantal nieuwe TEC caravans op en zien we in de verte een aantal chalets staan. Onze interesse is meteen gewekt en het wordt dus de hoogste tijd om kennis te maken met de mensen achter dit bedrijf. Heidi Venrooy verwelkomt ons op kantoor met een heerlijk kopje koffie en nieuwsgierig als we zijn willen we natuurlijk weten hoe het bedrijf is ontstaan. Heidi: “Zoals bij veel bedrijven in de kampeerbranche die in de jaren ’60 zijn ontstaan, was mijn vader Anton autohandelaar. In 1965 wist hij de hand te leggen op een partij van 20 stacaravans. Binnen drie weken was hij die kwijt. Vanaf dat moment besloot hij de autohandel vaarwel te zeggen en zich te richten op de verkoop van caravans. Mijn vader, die overigens nog steeds in het bedrijf werkt, heeft daar geen seconde spijt van gehad.”

Jij werkt nu ook in het bedrijf, een echt familiebedrijf dus?

“Dat kun je wel zeggen. Mijn broer Richard zit ook al bijna 20 jaar in de zaak. Maar ook onze chef-werkplaats Gert werkt hier als sinds de oprichting. Hij is dus ook gewoon familie geworden...”

Wat doen jullie hier allemaal?

Heidi weer: “We verkopen uiteraard caravans. Al onze nieuwe tourcaravans zijn van het merk TEC. We hebben bewust gekozen voor een één merkbeleid en hebben ons daarin gespecialiseerd. TEC is een fantastisch merk met een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding en de service vanuit de importeur is perfect. Daarnaast hebben we uiteraard een grote sortering occasions van alle merken en we verkopen, en daarin zijn we redelijk uniek, stacaravans en chalets. Ook voor gebruikte campers kan de klant bij ons terecht. Natuurlijk hebben we een shop en een perfect geoutilleerde werkplaats. Een trend van de laatste jaren is bemiddeling voor klanten die hun kampeermiddel willen verkopen zonder daar de rompslomp van te hebben. Ook daarin hebben wij inmiddels een goede naam opgebouwd.”

Jullie hebben een enorm terrein, maar ik zie geen showroom?
“Daar hebben we bewust voor gekozen. We hebben hier 6000m² oppervlakte en altijd 150 kampeermiddelen op voorraad. Doordat dit terrein lang maar smal is betekent de bouw van een showroom dat het ons teveel ruimte kost, waardoor we minder caravans kwijt kunnen. Onze klanten zitten ook niet te wachten op een design showroom, met strak in het pak zittende gladde verkopers. Wij zijn wie we zijn en onze klanten waarderen dat. We hebben klanten die hier al 40 jaar hun nieuwe caravan komen kopen. Dat vinden wij veel belangrijker dan een strak plaatje.”

Je hebt het al even gehad over de werkplaats. Vertel daar eens iets meer over?
Heidi: “Ook hier geldt ‘klein maar fijn’. We hebben niet de grootste werkplaats, maar alles is aanwezig om onderhoud en reparaties uit te voeren. We zijn lid van de FOCWA en de Bovag en dat betekent dat we aan alle strenge eisen voldoen. Chef werkplaats Gert heeft 45 jaar ervaring en weet echt alles van het technische gedeelte van caravans. Daarnaast bieden wij écht service en denken we mee met de klant. In deze periode komen de schadegevallen van de zomervakantie weer binnen. Voor onze werkplaats wordt het dus een drukke periode. Wij bieden onze klanten een uniek voordeel; als je je caravan deze winter toch niet gaat gebruiken laat hem dan hier. Wij hebben zo de tijd om schade onzichtbaar te herstellen zonder tijdsdruk. De klant haalt zijn caravan van het voorjaar weer op als hij met vakantie gaat. Scheelt de klant een hele winter stallingkosten. Uiteraard regelen wij alles voor de klant, van hulp bij het invullen van het schadeformulier, contact met verzekeringsmaatschappijen en experts tot en met de daadwerkelijke reparatie en afhandeling.”

Jullie verkopen ook chalets en stacaravans. Ook die hebben natuurlijk wel eens schade. Hoe lossen jullie dat op?
“Je kunt een stacaravan of chalet niet ophalen. Mocht een klant schade hebben, dan gaan we ter plaatse kijken of en hoe we het kunnen repareren. Dat kost ons uiteraard tijd, maar de klant is koning. We bieden dat gewoon als service en wij vinden dat dat zo hoort.”

Voor veel van onze lezers is kamperen in een stacaravan niet echt kamperen. Hoe sta jij daar tegenover?

“Natuurlijk denk ik daar anders over. En niet alleen omdat wij ze verkopen. Of je nu met een eenpersoons tentje, een slaapzak en een brandertje door IJsland trekt of je verblijft 12 weken in een luxe chalet op een camping om de hoek, het blijft kamperen. Je wilt gewoon genieten van het buitenleven en iedereen vult dat op zijn manier in. Natuurlijk is het één niet met het ander te vergelijken, maar het blijft allebei kamperen.”

Jullie bestaan inmiddels 47 jaar. Hoe zorgen jullie ervoor dat het 100-jarig bestaan gevierd kan worden?

Heidi lachend: “We zitten inderdaad bijna op de helft. We gaan proberen het te halen op de manier zoals we dat tot nu toe altijd gedaan hebben. Dat betekent voor ons luisteren naar de klant, goede producten leveren en perfecte service bieden. Maar zonder onze eigen identiteit uit het oog te verliezen. Tot nu toe werkt dat erg goed en we zien dan ook geen reden om dat te veranderen. Natuurlijk gaan we met de tijd mee, maar de ouderwetse kwaliteit en service zal bij ons altijd bovenaan staan.”

Ook nieuwsgierig geworden naar de mensen achter Venrooy?
Je vindt ze aan de Dorpsstraat 1086 in Assendelft. Telefonisch zijn ze te bereiken op 075-628 33 11.
Voor meer info kun je ook kijken op venrooycaravans.nl.

Tekst en beeld: Sylvia Kuyer

Gerelateerde artikelen

Expert aan het woord
De Campinglife bolide
Terug van vakantie
Stevig statement
Expert aan het woord
Expert aan het woord
Expert aan het woord
Expert aan het woord