Stevig statement

Iedere editie van Campinglife Magazine rijden we uitgebreid met een auto waarmee je alleen of juist met het hele gezin op pad kunt. Voor deze editie reed onze testredacteur met een auto die hij privé niet gauw voor de deur zou zetten. Of is dat gevoel na drie dagen sturen helemaal anders? Op pad met de Škoda Yeti.

Reisbegeleider

Wat moet het vermoeiend zijn om altijd maar je merk te moeten verdedigen. Rijd je in een Audi, een Mini of een Volvo dan is dat imagoprobleem er simpelweg niet. Maar Škodarijders moeten zich op de een of andere manier altijd verdedigen dat ze het Škodalogo op kofferklep en stuurwiel hebben staan. Erfenisje uit Tsjechië waar we het maar niet meer over zullen hebben. Waarom niet? Omdat de huidige Škoda’s worden gemaakt onder de vleugels van het machtige Volkswagen-concern. De modellen van vandaag de dag varen daar wel bij, want net als Volkswagens en SEAT’s, worden ook Škoda’s in elkaar gezet met oerdegelijke materialen en vind je onder de kap de zuinigste en schoonst denkbare krachtbronnen. Bovendien, wist je dat deze Škoda Yeti vorig jaar is uitgeroepen tot Trekauto van het Jaar?


Zitten op een troon
Per definitie al een interessante auto, die Yeti. Want zo’n titel krijg je niet voor niets. Tel daarbij op dat de Yeti een plezierige verschijning is en dus wordt hij alleen maar interessanter. Met dank aan de metallic lak en de grote optionele 17 inch lichtmetalen wielen die de auto extra ‘smoel’ geven. Het stoere front met de extra lichtunits, zijn afgekapte achtersteven en het feit dat de auto hoog op zijn wielen staat, geven ‘m eveneens iets robuust mee. Iets Jeepachtigs misschien wel. De hoge instap en zit zijn een groot genot, dat zal iedereen beamen. Zodra je instapt krijg je meteen dat ‘zitten-op-een-troon-gevoel’, omdat je het verkeer ver voor je goed in de gaten kunt houden. Bovendien is de Yeti, die gebruik maakt van het platform van de Octavia, een bijzonder ruime auto. Benen, schouders, armen en hoofd hebben alle vrijheid en, zoals we gewend zijn in een moderne auto, alles is strak en doelgericht ingericht en afgewerkt. Dikke pluim en een aparte vermelding is op z’n plek voor het geïntegreerde audio- en navigatiesysteem. Het werkt met een aanraakscherm en is zonder gebruiksaanwijzing moeiteloos te bedienen. Ja, ook door schoonmama die zelfs de videorecorder nog op tilt laat slaan. Mijn telefoon was in een minuut gekoppeld via bluetooth en eigen muziek speel je af met een sd-kaart of mp3-speler. Hulde, zo kan het dus ook!

Fluisterstil
Tijd voor de eerste testkilometers. Hmmm, een 1.4’tje onder de kap. Was dat niet heel erg ‘eighties’...? Schijn bedriegt, want deze motorisering is ideaal voor de 1.430 kilogram wegende Škoda Yeti. Het is een prachtig rustig lopend blok dat fluisterstil zijn werk doet en die je – indien gewenst – ook nog best de sporen kunt geven en hoog de toeren in kunt jagen. Wegrijden in de ‘2’ en al bij zestig door naar de ‘6’, het is allemaal geen enkel probleem. ‘Helt dat dan niet over in bochten?’, was de vraag die mij twee keer werd gesteld. Laat me je geruststellen: geenszins! De Yeti laat zich erg goed een bocht inzetten om zichzelf er ‘op gas’ weer heerlijk uit te trekken. Een uitdagend klaverblad hoef je zeker niet te ontwijken achter het stuur van een Yeti. Sterker nog, ik zou er ‘m er bijna voor opzoeken! Resumerend: ben ik nog steeds sceptisch (lees: bevooroordeeld) over deze Škoda Yeti? Nee, zeker niet. De Yeti is een goedsturend, stoer uitziend en lekker complete automobiel. Daarbij komt dat de Yeti zeker de overweging waard is voor wanneer je eens iets anders wilt. Geloof me, je zult door de Yeti niet worden teleurgesteld.

Rijden met de Yeti?
Net zoals Campinglife magazine is ook Škoda aanwezig op de Kampeer en Caravan Jaarbeurs die van 21 t/m 25 oktober 2011 wordt gehouden in Jaarbeurs Utrecht. Op een stand van 400 m² kun je kennismaken met de Škodamodellen en op het buitenterrein staat een Yeti met caravan waarmee gereden kan worden. Buiten is tevens een outdoor-opstelling gemaakt waar je met de Yeti 4x4 over een aantal spectaculaire bruggen kunt rijden.

Specificaties
Motor: 1.4 TSI benzinemotor
Versnellingsbak: handgeschakelde zesbak
Vermogen: 122 pk
Koppel: 200 Nm
Topsnelheid: 185 km/h
Aanhangermassa: 1.300 kg
Energielabel: C
Prijs testauto: € 28.514

Campinglife Magazine-oordeel: 8,5/10


Tekst en beeld: Mike Raanhuis

Gerelateerde artikelen

Expert aan het woord
De Campinglife bolide
Terug van vakantie
In de koplamp
Expert aan het woord
Expert aan het woord
Expert aan het woord
Expert aan het woord