Varend en rijdend door Griekenland

Majestueus glijdt onze reus ‘Cruise Olympia’ van Minoan de haven van Ancona binnen, de scheepshoorn galmt als groet aan de stad. Na onze incheck bij het havenkantoor ontvangen we een kaart met daarop onze bestemming - Igoumenitsa - en de sleutelkaart van onze hut.

De bestemmingskaart leg je voor de voorruit, je volgt eenvoudig de aanwijzing van het personeel op en voilà, je staat in de juiste rij opgesteld en het wachten kan beginnen. Van verveling is geen sprake, want een waar spektakel speelt zich af bij het leegstromen van het schip. Onvoorstelbaar wat daar aan vrachtauto’s, bussen, campers, caravans en auto’s vanaf komen. Heftig fluitend en gebarend proberen de medewerkers een beetje orde in de chaos te scheppen. Geloof het of niet, uiteindelijk is het schip zonder problemen leeg en kunnen ze in omgekeerde volgorde opnieuw beginnen! Blijf rustig, volg de aanwijzingen op en je rijdt probleemloos deze waterreus binnen. Na enig manoeuvreerwerk is de medewerker tevreden en sluit je de camper aan op stroom. Zo doet de koelkast z’n werk, want de gaskraan blijft aan boord gesloten.

Wij verlaten het autodek, op zoek naar onze hut. Verbaast zien we hoe de keurige inrichting in zo’n beperkte ruimte past. Nu eerst de klok een uur vooruit zetten, want het schip is al Grieks grondgebied. Dan op naar boven, het schip verkennen. Op het buitendek lokt een klein zwembad met ligstoelen, dek negen herbergt alles voor vertier: winkels, restaurants en een lounge met dansvloer, kortom gezelligheid troef. Je hebt werkelijk geen idee op een schip te zijn. Na een goede nachtrust en een stevig ontbijt zijn we toch blij de aankondiging te horen dat we Igoumenitsa naderen en naar onze camper mogen. Achttien vaaruren later worden we keurig het schip afgeleid. Top! We zijn in Griekenland!

Lefkada met adembenemende kliffen
Dit schiereiland is onze eerste bestemming, op zo’n 120 km vanaf Igoumenitsa. Een strakblauwe lucht, volop zon en naast ons de zee, we hebben er zin in! Vlak voor Lefkas, bij Preveza, rijden we door een toltunnel (€ 5) waarna je via een originele draaibrug Lefkas oprijdt. We rijden door Lefkada-stad naar onze bestemming, een camperplek naast een taverne aan zee. Drie kilometer voor Agios Nikitas, een autovrij vissersdorpje. Deze, ons bekende camperplek is geweldig door z’n ligging en voorzieningen. ‘s Morgens duik je zo de zee in, ‘s avonds geniet je in alle rust van de kabbelende zee en sterrenhemel. Fietsen naar Agios Nikitas is fantastisch door het overweldigende uitzicht op loodrechte kliffen en een zee met zoveel tinten blauw. Dat krijg je niet op de foto! Op de achtergrond verzorgen krekels, omringd door de geur van oregano, hun muziek. Het dorpje, bekneld tussen twee bergen, bestaat uit één weg met uitnodigende tavernes en souvenirwinkels en eindigt op het strand. Prima is de rondweg om het eiland te verkennen, soms met een smalle doorgang dwars door een dorp. Tref je net een tegenligger dan komt je manoeuvreerkunst goed van pas! Je bereikt flinke hoogtes met adembenemende vergezichten op machtige kliffen en schilderachtige baaien. Bij een koffiestop in een bergdorpje belanden we bij een allerliefste ‘oma’ waar de tijd lijkt stil te staan.

Voordat we Lefkas verlaten overnachten we op camping Vassiliki Beach op het zuidelijkste puntje aan een geliefde baai voor windsurfers. Van hieruit vertrekt de boot, ‘Captain Aristidis’ naar Kefalonia. Je koopt bij het havenkantoor een ticket (camper + 2 pers. € 85) en genietend van zon en zee rijd je een uur later in Fiscardo de boot af.

Kefalonia, ontmoeting met zeeschildpadden
Pittoresk is het haventje van Fiscardo, dat bruist van toerisme. Wij kunnen nog net een plekje langs het water bemachtigen om hier de nacht door te brengen. Het wemelt van terrassen, souvenirwinkels en schattige vissershuisjes. Heerlijk om onbezorgd langs te slenteren. ‘s Nachts zijn we wat minder enthousiast, want het bruisende nachtleven houdt aan tot een uur of drie! Onze koffiestop staat de volgende morgen gepland in het charmante Assos. Ingeklemd tussen rotsen aan een schilderachtige baai met straten vol bloemen, je wordt er stil van. Onze rit vervolgend beloven we onszelf nog een zwempartij. Eerst treffen we een omleidingsroute, ontelbare haarspeldbochten en kuddes berggeiten. Later halen we opgelucht adem, wat een spectaculaire rit. Een zwempartij lokt ons naar een paradijselijke baai. Je gelooft je ogen niet tijdens de afdaling naar Mirtos Beach. Dat dit het meest gefotografeerde strand van Kefalonia is begrijpen we.

Voldaan bereiken we camping Argostoli Beach, zo’n twee kilometer vanaf de hoofdstad. Begroet door een symfonieorkest van krekels zoeken we verkoeling onder olijfbomen. Het is september maar de thermometer geeft nog dik 30 graden aan. Argostoli is ons eerste fietsdoel, een stad met een mondaine winkelstraat, gezellig om ’s avonds een terrasje te pakken. De volgende morgen hebben we een verrassende ontmoeting met een groep reuze zeeschildpadden die rond de vissersboten in de haven zwemmen, fantastisch! Onze dag kan niet meer stuk.

Wij nemen afscheid van Kefalonia met een bezoek aan het Agios Gerasimosklooster en kathedraal. Genoemd naar de beschermheilige van Kefalonia. Zijn mummie ligt hier in een zilveren kist opgebaard. Tijdens ons bezoek wordt de kist met veel ceremonieel geopend om vervolgens bezoekers de gelegenheid te geven de mummie te kussen! Dit laten wij aan ons voorbij gaan. Vooral de kathedraal is een bezoek meer dan waard door z’n prachtige muurschilderingen. Dan wacht de boot in Poros voor de oversteek (camper + 2 pers. € 82,50) naar het vasteland, Killini op de Peloponnesus

Rondje Peloponnesus met culturele stops
Eenmaal aan land zetten we koers richting Olympia, de bakermat van de Olympische spelen. We gaan eeuwen terug in de tijd, dwalen langs overblijfselen van tempels, lopen door de poort het atletiekstadion binnen en staan zowaar op de startstreep. Indrukwekkend zijn de overblijfselen van de gebeeldhouwde zuilen en pilaren waaraan je ontelbare uren handwerk kunt aflezen. Voldaan zoeken we richting de kust een overnachtingsplek op camping Tholo Beach in Zacharo en genieten van een verkoelende duik in zee. ‘s Morgens al vroeg gewekt door de zon, fijn, want ons doel is het zuidelijkste puntje van de Peloponnesus, Finikounda. Een prachtige rit door eindeloze olijfgaarden, kleine dorpjes om uiteindelijk weer zicht te krijgen op het diepblauwe zeewater. Wij strijken neer op camping Thines en boffen met een plek pal aan zee.

Finikounda is een schilderachtig dorpje aan een kleine baai met mooi zandstrand. Vanaf de camping loop je zo het dorp in waar de ene taverne er nog aanlokkelijker uitziet dan de andere. We fietsen naar Methoni, ongeveer elf kilometer, met een paar fikse klimmetjes. Dat is dus flink zweten bij dik 30 graden! Daarna smaakt de frappe (ijskoffie) extra lekker. We dwalen langs fraaie restanten van een Venetiaans fort naast de vissershaven. Zo vliegen de dagen voorbij met bovenal veel zwempartijen in zee. Maar er lonkt nog meer moois, we starten ‘s morgens bijtijds en ontbijten onderweg in een haventje, dat is het ware camperleven.

Githion - ons einddoel - ligt op zo’n 150 km. afstand. Die kilometers zijn wel anders dan thuis! We slingeren hoog door de bergen langs ontelbare olijfgaarden, dan ontwaar je plots weer schilderachtige baaien. Uiteindelijk rijden we vol verwachting camping Gythion Bay op. Dit blijkt een schot in de roos! Leuke plekjes kris, kras onder olijfbomen, een prachtig zwembad, ligbedden en zelfs een loungehoek, dit alles met zeezicht! ‘s Avonds genieten we op het sfeervolle terras aan zee van ons diner onder de sterrenhemel, romantischer kan het niet!

Uitgerust stappen we ‘s morgens op de fiets richting Gythion, in vroeger tijden de haven van Sparta. Het stadje leunt tegen een berghelling met zicht op de haven. Inktvissen hangen aan lijnen te drogen, terrassen zijn bevolkt door Griekse mannen, onafscheidelijk van het houten spelbord en de frappe! Het Griekse leven ten voeten uit. Verder gaat ons rondje, ditmaal richting Nafplio, in vroeger tijden de hoofdstad van Griekenland. We passeren Sparta, klimmen naar grote hoogtes waar het zomaar tien graden kouder is en komen tenslotte in de tuinbouwstreek. Want ja, die lekkere tomaten in de Griekse salades moeten toch ergens vandaan komen. Reusachtige cruiseschepen liggen in de haven van Nafplio, de hectiek van de stad verdrijft de rust van de bergen.

Campings liggen op zo’n 10 km afstand van de stad, wij belanden in Plaka Drepanau op camping New Triton. Hier komt de fiets goed van pas, want rondom liggen kleine dorpjes met schilderachtige vissershavens, tavernes en veel sinaasappelboomgaarden. We reizen verder, richting Korinthe om het beroemde kanaal met eigen ogen te zien. Je moet geen last van hoogtevrees hebben, want je kijkt zomaar 80 meter de diepte in op dit in 1893 in gebruik genomen kanaal. Onbegrijpelijk dat zelfs grote cruiseschepen hier hun weg vinden. We vervolgen onze route richting Igoumenitsa en na een overnachting in de haven van Mesolongi passeren we voor de tweede keer de toltunnel bij Preveza, de cirkel is rond! Onze laatste dagen brengen we door op camping Drepanos in Igoumenitsa Met zicht op de haven geniet je van al het scheepvaartverkeer, zo vanuit je stoel voor de camper!

En dan is het Griekse feest voorbij. Wat zullen we straks thuis in bed onze achtergrondmuziek van de zee met het zachte gebrom van de vissersbootjes missen, adieu Griekenland!