Wegwijs in camperland

Stel, je hebt er lang over nagedacht en je wilt een camper aanschaffen. Zelfs wanneer het financiële plaatje rond is, zal je ervaren dat dit nog niet zo eenvoudig is. Campers of kampeerauto’s zijn er in veel soorten en maten. Daarom staat iedereen die op het punt staat een camper aan te schaffen voor de vraag: welke past er bij mijn wensen en budget?

Alkoof

De eerste en misschien wel belangrijkste vraag is: welke plannen heb je voor het gebruik van de camper? Koop je een camper met de bedoeling er een paar weken vakantie, af en toe een weekendje en een korte vakantie in door te brengen, of beschik je inmiddels over veel vrije tijd en ga je ermee overwinteren in het zuiden van Europa? Allemaal factoren die de keuze van het type camper bepalen. Denk ook eens kostenbesparend: een kleine camper die voldoet voor vakanties is bovendien als boodschappenwagen rondom het huis te gebruiken.

Welk type camper?
Globaal onderscheiden we vier typen kampeerauto’s: de kampeerbus, de alkoof, de halfintegraal en de integrale kampeerauto

Kampeerbus
We beginnen met de kampeerbus waarvan de Volkswagen Transporter met Westfalia inbouw het voorbeeld voor alle andere kampeerbussen is. Yvonne van “Boer zoekt vrouw” rijdt in een prachtige, oude VW kampeerbus rond. De kampeerbussen hebben, op een vaak klein oppervlak, alles wat een mens nodig heeft. Het grote voordeel van de kampeerbus is zijn geringe afmetingen, zodat je bijna overal kunt komen en parkeren. Dergelijke wagens kunnen ook goed dienst doen als transportmiddel voor woon-werkverkeer. Zelfs in de parkeergarage past een VW Transporter zonder opbouw probleemloos. De Fiat Ducatobus en zijn verwanten van Peugeot en Citroën hebben bewezen, aangepast als camper, voor veel genot te kunnen zorgen. Deze wagens zijn groter en zelfs te verkrijgen met een vaste toilet- en doucheruimte. Er verschijnen steeds meer kampeerbussen die in de fabriek kant en klaar zijn ingericht. Pössl is wellicht de grootste fabrikant. Nieuwprijs van deze wagens: vanaf € 50.000. Nadeel van de kampeerbus is de grote schuifdeur die vooral ‘s nachts veel lawaai maakt en waardoorheen ’s winters snel veel warmte verdwijnt.

Alkoofcamper
Dit model is de moeder van alle campers. Door boven de cabine een alkoof te bouwen voorzien van een tweepersoons bed, ontstaat een ruime en vooral knusse slaapplaats. Zelfs op een lengte van zes meter is het mogelijk een camper te bouwen waarin vier personen comfortabel op reis kunnen. De alkoof is de kampeerauto bij uitstek voor gezinnen. Ook duo’s, die geen bezwaar hebben om via een trapje in bed te klimmen, zweren bij dit type kampeerauto. Prijzen van een nieuwe alkoofcamper beginnen rond de € 50.000. Voordeel van dit type is de leefruimte in de kampeerauto, nadeel vormt een iets hoger brandstofverbruik omdat de alkoof tamelijk veel wind vangt tijdens het rijden. Het is daarom raadzaam om een alkoofcamper te kopen met voldoende motorvermogen. Ook het uitzicht vanuit de cabine is door de alkoof iets beperkter. Zo is het moeilijker om hoog geplaatste verkeerslichten te zien.

Elk nadeel heeft z’n voordeel: zonlicht en zonnewarmte hebben in een alkoofcamper minder invloed op chauffeur en passagier.

Kleine en grote bus

Halfintegraal
Het model dat vooral bij senioren het meest in de smaak valt is de zogenaamde halfintegraal. Bij deze bouw is de originele cabine in stand gebleven. Achter de cabine is de opbouw geplaatst. Deze kampeerauto’s hebben vaak een bed links of rechts achterin, het zogenaamde Franse bed. Dat het bed meestal niet breder is dan 1.30 meter kan als een nadeel gelden. De indeling met twee eenpersoonsbedden is bij duo’s zeer populair. De halfintegraal is over het algemeen langer dan de alkoof, omdat we graag leefruimte willen hebben. Groot voordeel is de geringere hoogte met als gevolg een lager brandstofgebruik. De prijzen voor dergelijke campers beginnen bij € 55.000. Sinds kort is de halfintegraal ook te verkrijgen met een extra hefbed boven de zithoek. Dit model is vooral interessant voor gezinnen met kinderen.

Integraal
Bij dit model is de oorspronkelijke cabine vervangen door een compleet nieuwe opbouw. Zo ontstaat een recht front met een grote, gebogen ruit. Veruit de meeste modellen hebben boven het dashboard en de voorstoelen een groot hefbed dat in ingeklapte vorm nauwelijks zichtbaar is en geen ruimte inneemt. Om hier in te komen is een kleine trap nodig wat voor senioren een nadeel kan zijn. Ook het laten zakken van het hefbed gaat soms zwaar. De “cabine”-stoelen staan op afstand van de voorruit, het uitzicht door de grote panoramaruit is echter voortreffelijk. Het populairste merk is de Hymermobil. De integraal is het duurste in aanschaf, vanaf ongeveer € 75.000.

Naast de hiervoor genoemde kampeerauto’s heb je nog de grote buscampers zoals bijvoorbeeld de Liners van Concorde, Carthago, Hymer, Dethleffs en enkele Amerikaanse merken. Deze grote buscampers hebben ruimte genoeg om er permanent in te wonen. Dat komt in Nederland echter weinig voor.

Tip: Probeer de camper van je uiteindelijke keuze eerst te huren.Soms kun je de huur aftrekken van de uiteindelijke koopsom.

Tekst en beeld: Kees Witvliet

Gerelateerde artikelen

Ook voor kids een toffe slaapplek
Sportief en Stijlvol
Zorgeloos genieten
Meer Engelse caravans naar Nederland
Kampeertrends
Snelle tenten
Caravan van de Toekomst
Nieuwe modellen: Sprite Super
Vernieuwde Universal 420
Spaans opzetgemak
Nieuwe Fiat Ducato motoren
Een plaatje van een camper
Voorjaarsmodel Sterckeman
Beschuit met muisjes...
Praktische en stoere gezinscamper
Een camper met plaats voor veel vrienden
Comfortabele gezinscamper